Tesla Avanti & Bluetooth



Dnes je naprosto jednoduché doplnit bluetooth do jakéhokoliv audiozařízení. Horší už je nenarušit původní vzhled přístroje nebo jeho funkci
Mnou uvedená úprava je sice nevratná ale nijak nenarušuje funkci a vzhled přijímače, protože se využívá přepínače normy VKV pro zapnutí a vypnutí bluetooth. Tato funkce je totiž v přijímači zbytečná, na staré normě VKV již nic nevysílá. Funkčně se VKV části nijak nedotkneme, přepínač upravuje napětí varikapů pro východní normu a pro běžný poslech naší normy jej k funkci nepotřebujeme.


Používám bluetooth modul s označením MH-M18, který se mi osvědčil a step-down měnič napětí pro napájení bluetooth modulu pěti volty. Na výběr je víc typů, používám miniaturní měnič s označením mini360.
       


Otevřeme přijímač, vymontujeme desku se součástkami a najdeme si přepínač VKV. Odpájíme odpor R19 k přepínači ze strany součástek. Další práce již bude ze strany plošného spoje.


Ze strany plošného spoje pod přepínačem přerušíme dle nákresu vyznačené cesty.


Další krok je propojení napájecích větví podle nákresu dole. Napětí pro bluetooth a zároveň odpojení napájení části VKV, šetříme tak baterie ve chvíli, kdy je napájení VKV tuneru zbytečné.



Zapojíme modul měniče napětí dle nákresu dole a dříve než jej připojíme k modulu bluetooth, nastavíme trimrem výstupní napětí 5V. Až poté připojíme modul bluetooth, který je citlivý na přepětí. Modul bluetooth je nutné oddělit od napájení malou indukčností s hodnotou 100mH a přemostit kondenzátorem 10 μF. Bez těchto dvou součástek modul nefunguje dobře, je nestabilní nebo se cyklicky restartuje.


V přístroji vyhledáme potenciometr hlasitosti, je to ten s vypínačem a podle nákresu přerušíme spoj od kondenzátoru (keramický polštářek 68n).




Nakonec se zapojí signálové cesty pomocí druhé sekce přepínače podle nákresu. Vodiče musí být bezpodmínečně stíněné, stínění těchto kabelů zapojíme na uzemnění, v nákresu je vyznačeno zelenou barvou. Bez tohoto stínění se bude ozývat brum, či další ruchy naindukované po cestě do zesilovače. Při provozu s bluetooth je vyřazena tónová clona na přijímači, ale její funkce je spíš na obtíž než k užitku.
 

Nyní je úprava hotová, pro provoz bluetooth je samozřejmě nutné, aby byl přepínač pásem nastavený na příjem VKV, jelikož se bere napájení z jeho větve. Provoz na pásmech AM je samozřejmě možný, jenom musí být přepínač norem VKV v horní poloze. Tento návod je detailní až primitivní, ale v okolí mám dost lidí, pro které je problém rozeznat odpor od kondenzátoru. Já jsem ve svém přijímači vyměnil i reproduktor a doplnil tak příjem o více okrajových kmitočtů a napájení li-ion akumulátory. Ale to už je na každém z vás :)
 






Komentáře