Zesilovač do auta 2x25W s TDA 7375

 Koncový zesilovač s obvodem TDA 7375 v pouzdře Multiwatt.

Po prozkoumání datasheetu jsem zjistil, že tento obvod obsahuje celkem 4 samostatné zesilovače, které je možno zapojit buď jako 4 samostatné kanály s výkonem přibližně 7W každý nebo po zapojení dvou a dvou do můstku je možno využít dva kanály s výkonem až 25W každý. To vše při napájecím napětí 14,4V a se slušným frekvenčním rozsahem. V obchodě tento obvod stojí přibližně stovku, ale není problém využít funkční obvod vypájený z vraku autorádia.

Popis zapojení:

 Vstupní signál ze zdroje, který má vlastní regulaci hlasitosti (například z MP3 nebo smartphonu) přivedeme přímo na kondenzátory C1, C2. V případě zdroje signálu s pevnou úrovní (LINE) potřebujeme regulaci hlasitosti, takový signál tedy přivedeme na vstup potenciometrů P1, P2 (tandemový stereopotenciometr). Konstrukce je tak jednoduchá, že není ani potřeba funkci popisovat. V samotné konstrukci není nutné využívat LED diodu připojenou k vývodu č.10 pro signalizaci chybových stavů (přetížení, přehřátí apod.), ani obvod MUTE. Ten vyřadíme, když vývod 7 přes odpor R1 nastálo zapojíme na kladné napájecí napětí. Pokud bychom vývod č.7 připojili na společný vodič (zem), obvod se umlčí. Jinak zesilovač potřebuje k funkci minimum vnějších součástek, což považuji za velkou výhodu. Absolutní maximální napájecí napětí obvodu je 18V, při kterém je schopný odevzdat údajně 35W. Integrovaný obvod se nesmí připojit k napájení bez chladiče, má natolik velký klidový proud, že se znatelně zahřívá i bez signálu a bez chladiče i při minimálním vybuzení hrozí jeho poškození teplem. Reproduktory doporučuji s impedancí 4 ohmy. Vypustil jsem i potenciometry na vstupu pro regulaci hlasitosti, protože smartphone má samozřejmě svoji, takže je nepotřebuji. Obvod je také dobré chránit na přívodu napájení vhodnou pojistkou a ochrannou diodou pro případ přepólování.

Samotný plošný spoj obsahuje pouze koncový zesilovač, případná pojistka s diodou, potenciometry a LED dioda budou mimo desku.

 

Plošný spoj:

 














Předlohu plošného spoje si stáhnete kliknutím na obrázek plošného spoje pravým tlačítkem myši a zadáním Uložit obrázek. Potom obrázek otevřete v programu InfranView, stiskněte klávesu I a v nastavení rozlišení (Resolution) vepište do obou kolonek hodnotu 117 a potvrďte tlačítkem OK. Předlohy jsou totiž uložené ve velikosti 117 DPI. Nyní pomocí klávesové zkratky Ctrl+P předlohu vytiskněte.















! Při osazování nezapomeňte na jednu drátovou propojku (vedle elektrolytu C5). Před pájením zkontrolujte případné zkraty na DPS. Před oživením připojte do cesty napájení ampérmetr a pomalu zvyšujte napětí, případný velký odběr proudu by signalizoval problém.


Výpis součástek:

 

R1 - 10k;
R2, R3, R4 - 1K;
R5, R6 - 10K;
P1, P2 - 50k/G (stereofonní potenciometr s logaritmickým průběhem)
C1, C2 - 470n;
C3 - 1000µ/25V (elektrolyt na 25V);
C4 - 100n;
C5 - 10µ/25V;
C6 - 47µ/25V;
C7, C8 - 2,2µ;
IO1 - TDA7375;
D1 - 1N4001;
LED libovolného typu;
pojistka tavná trubičková 3A (3,15) nebo automobilová nožová 5A;
držák pojistky příslušného typu.

Tučně zobrazené součástky jsou osazeny na DPS, ostatní jsem umístil mimo. Odpory miniaturní – běžně dostupné pro zatížení 0,6W, elektrolytické kondenzátory jsou na napětí na 25V a to i pro případ použití v autě, kde zdánlivě stačí na napětí 16V. NESTAČÍ – OVĚŘENO NĚKOLIKALETÝM PROVOZEM PODOBNÝCH ZAŘÍZENÍ. Reproduktory s doporučenou impedancí 4 ohmy.

 

Několik dobrých rad na závěr

 

Použitý integrovaný obvod lze z desky staršího autorádia vydolovat pomocí odsávačky, ale v případě i oboustranného plošného spoje s prokovy používám obyčejnou injekční jehlu o větším průměru (musí jít nasunout na vývod obvodu). Jehlu zbavíme nástavce a zabrousíme konec do roviny. Poté upnutou do minivrtačky nasadíme okolo vývodu součástky a profrézujeme se na druhý konec DPS. Takto lze vyjmout mnohavývodovou součástku bez poškození vývodů či uškvaření. Doporučuji natrénovat na nepotřebných deskách, chce to trochu cviku.




Také je vhodné (pokud nebudeme hned pájet) po vyleptání DPS natřít plošky kalafunou rozpuštěnou v lihu (mně se osvědčilo trochu acetonu). Zabrání se tak oxidaci, a bude se i lépe pájet.

 

Hotový výrobek:


  


Kvůli použití v autě jsem použil kryt i euro konektory od autorádia. 




Komentáře

  1. Díky za návod, mě a mýmu autu to dost pomohlo. Na škole jsme to probírali a vždycky jsem si myslel, že to v životě nebudu potřebovat, ale nakonec se ukázalo, že ano. Autor článku je určitě šprt stejně tak, jako já. Článek určitě hodím na svůj FB. I když je teda už docela starej, tak snad to bude někoho zajímat :D.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat